مجله برنجبار

پرفـــروش ترین برنج ها

برنج های اقتصادی

مقایسه قیمت انواع برنج طارم – هاشمی – عنبربو

مقایسه قیمت انواع برنج طارم – هاشمی – عنبربو در این مقاله انجام میگیرد.

انواع برنج ایرانی

نه کشور از ۱۰ کشور تولید کننده اصلی برنج در قاره آسیا واقع شده اند. کشورهایی مانند چین، هند، پاکستان، تایلند و غیره. در کشورهای خاورمیانه با بهترین اطلاعات ما، ایران یکی از تولید کنندگان اصلی برنج است.

هر چند ایران جزو ۱۰ تولید کننده برنج دنیا قرار ندارد اما بخش مهمی از مصرف ایرانیان را خود تولید میکند. سطح زیر کشت برنج ایرانی در سه استان مازندران، گیلان و گلستان از جاهای دیگر ایران بیشتر است.

هر چند در ۱۵ استان ایران حتی در استان های خشک مانند خراسان جنوبی هم کشت برنج انجام می شود.

 

چهار دسته بندی اصلی برنج ها

انواع گونه های برنج در دنیا را میتوانیم از لحاظ شکل ظاهری  و قد ان به چهار دسته اصلی تقسیم بندی کنیم. این چهار دسته عبارتند از:

  1.  برنج های دانه بلند
  2. برنج های دانه متوسط
  3. برنج های دانه کوتاه
  4. برنج های خاص

مقایسه قیمت انواع برنج

برنج هاشمی

برنج هاشمی بیشتر از هر جای دیگر در شمال ایران کشت. یکی از شهرهایی که برنج هاشمی ان معروف است فریدونکنار می باشد. برنج هاشمی دارای دانه های قلمی و بلند است. طول دانه های برنج هاشمی ۶ تا ۷ میلیمتر است. این اندازه نسبتاً بلند است و باعث می شود که برنج هاشمی پس از پخت، قد کشیده و خوش فرم شود.  بعد از پخت عطر و طعم برنج هاشمی ازاد میشود و قد میکشد. دانه های برنج هاشمی سفید متمایل به استخوانی هستند. این رنگ نیز باعث می شود که برنج پس از پخت، ظاهری زیبا و اشتها آور داشته باشد. دانه های برنج هاشمی بعد از پخت درست به هم نمی چسبد، دانه دانه و دارای ظاهر جذاب و اشتها آوری است.

برنج طارم

طارم منطقه ای در مرز استان قزوین و گیلان است. برنجی طارم هم به همین نام منطقه طارم قزوین شناخته می شود، البته اکنون برنج طارم در گیلان، مازندارن و گلستان کشت می شود. برنج طارم یکی از مرغوبترین نوع برنج ایران است. یکی از برندهای بسته بندی محصولات مواد غذایی در ایران که به کیفیت و لوکس بودن معروف است و همواره بهترین محصولات را بسته بندی می کند، شرکت گلستان است.  این شرکت نیز برای برنج خود از میان انواع برنج های ایرانی، برنج طارم را انتخاب کرده است که نشان از مرغوب بودن این نوع برنج دارد.

می توان گفت که طول دانه های برنج طارم یکی از عوامل مهم در کیفیت و ظاهر این نوع برنج است.

  • برنج طارم دانه‌های کشیده و قلمی دارد. طول دانه های برنج طارم از برنج هاشمی کمتر است.
  • دانه‌ های برنج طارم از نوعی دانه‌ های خاص هستند که از ابعاد قلم ریز تا قلم بلند متفاوت می‌توانند باشند. این ویژگی به طعم و عطر بیشتری به برنج افزوده و تجربه خوبی برای مصرف کننده ایجاد می‌ کند.
  • عطر و طعم بالای برنج طارم : برنج طارم از عطر بالایی برخوردار است، عطر برنج طارم بیشتر از برنج هاشمی است.
  • ارزش غذایی بالا: برنج طارم هاشمی به عنوان یک منبع غذایی مهم، دارای ارزش غذایی بالایی است، این برنج دارای مواد معدنی، ویتامین‌ ها و فیبر است که به بهبود سلامتی و تغذیه صحیح میتواند کمک کند.

قیمت برنج طارم

بیشتر بخوانید‌:‌ قیمت عمده برنج طارم فریدونکنار – مجلسی و درجه یک – برنجبار

برنج عنبربو

یکی از انواع برنج ایرانی که درچند سال اخیر مورد توجه واقع شده است، برنج عنبربو است. این برنج یکسری تفاوت ظاهری با برنج هاشمی و طارم دارند. ما می دانیم برنج هاشمی و طارم از خانواده برنج های دانه بلند هستند در صورتیکه برنج عنبر بو از خانواده دانه کوتاه ها می باشد.  برنج عنبربو به نسبت برنج هاشمی و برنج طارم عطر و بوی کمتری دارد اما بافت لطیفی دارد که به نسبت قیمت آن، این برنج را از برنج های هم قیمت وارداتی بسیار متمایز کرده است. برنج عنبربو در شهرهای مختلفی از جنوب کشت می شود. شهرهای معروفی که در ان ها برنج عنبربو کشت می شوندعبارتند از:

  • برنج شوشتر
  • برنج دزفول
  • برنج اندیمشک

برنج عنبربو خود دارای انواع مختلفی است. از جمله

  • برنج عنبربو امامی یا گلالک- یک نوع برنج ممتاز شوشتر است.
  • برنج عنبربو  سیروان – این برنج در استان ایلام کشت می شود

بیشتر بخوانید: فروش عمده برنج عنبربو با کیفیت – برنجبار ۱۴۰۲

برنج طارم هاشمی

در بالا اشاره شد که برنج هاشمی ظاهر پخت بهتری دارد و برنج طارم عطر بیشتری دارد. از این رو کشاورزان بذر این دو نوع برنج را ترکیب کرده اند و برنجی مرغوب تولید شده است که عطر بالای برنج طارم  و ظاهر زیبا و شکیل برنج هاشمی را دارد. نام این برنج را طارم هاشمی نام نهاده اند.

قیمت برنج طارم هاشمی درجه یک

بیشتر بخوانید:‌ قیمت برنج طارم هاشمی درجه یک عمده – برنج مجلسی و باکیفیت

پیش بینی قیمت برنج در سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۱ قیمت برنج به ناگهان افزایش غیر قابل کنترلی داشت. این نوید خوبی برای ایرانیان که بعد از نان، برنج غذای اصلی ان ها محسوب می شود نبود. از این رو بسیاری از ایرانیان ترس این را داشتند که نکند برنج را نیز مانند گوشت باید از سفره های خود حدف کنند و این پیشبینی های خوبی برای سال ۱۴۰۲ را رقم نمیزد. البته بسیاری از ایرانیان نیز خرید برنج خود را از ایرانی به برنج های بی کیفیت خارجی تغییر دادند.

قیمت برنج هاشمی ۱۴۰۲

همانگونه که در بخش قبلی اشاره شد، خوشبختانه  قیمت برنج در سال ۱۴۰۲ طبق پیش بینی ها پیش نرفت و قیمت نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهشی شد. قیمت برنج هاشمی در سال ۱۴۰۱ تا ۱۵۰ هزار تومان نیز افزایش داشت. این در حالیست که قیمت برنج هاشمی امروز در تهران  در حدود ۹۰ هزا تومان است.

قیمت برنج هاشمی ۱۴۰۲

مقایسه قیمت انواع برنج طارمی – هاشمی – عنبربو در دیجی کالا

در اینجا به مقایسه قیمت انواع برنج ایرانی می پردازیم. در بیشتر موارد قیمت یک محصول نمایانگر کیفیت آن هم هست. در پلت فرم دیجی کالا انواع برنج ایرانی و خارجی به قیمت خرده فروشی عرضه می شود. مقایسه قیمت ها  هم نشان از بالا بودن کیفیت برنج هاشمی و برنج طآرم به نسبت برنج عنبربو دارد. اما قیمت برنج عنبربو تقریبا دو سوم قیمت برنج هاشمی و طارم می باشد. در شرایط اقتصادی امروز این قیمت بسیار جذاب است. چراکه عنبربو هم یک برنج ایرانی مطمئن است و هم عطر و طعم و بافت برنج ایرانی دارد.

خرید برنج طارم، هاشمی و عنبربو در برنجبار

برنجبار یک مجموعه تولید، پخش انواع برنج ایرانی از جمله هاشمی، طارم و عنبربو است.در این مجموعه قیمت خرید انواع برنج را به صورت روزانه و به قیمت درب کارخانه ارائه می دهد. همچنین کیفیت انواع برنج در فاکتورهای مختلف در وبسایت برنجبار به خریداران کمک می کند تا خرید بهتری داشته باشند. برنج تخصص ماست!

قیمت خرید انواع برنج از جمله قیمت خرید برنج هارم، هاشمی و عنبر بو در برنجبار به صورت روزانه آپدیت می گردد.

برای اطلاع از قیمت برنج شمال با ما در تماس باشید!

طرز پخت برنج ایرانی

پخت برنج ایرانی به روش آبکش یکی از رایج ترین روش های پخت این نوع برنج است. در این روش، برنج پس از شستن و خیساندن، آبکش شده و سپس با مقداری آب و نمک روی حرارت قرار می گیرد تا پخته شود.

خرید برنج -طرز پخت برنج

مواد لازم برای پخت برنج ایرانی:‌

برنج طارم یا هاشمی یا طارم هاشمی: ۵۰۰ گرم

آب: ۶ پیمانه

نمک: ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه:

  •  برنج را چند بار با آب سرد بشویید تا گرد و غبار و آلودگی های از آن زدود شود و  آب آن زلال گردد. سپس آن را در یک کاسه بزرگ ریخته و ۲ تا ۳ ساعت خیس کنید.

نکته: برنج  را با آب سرد بشویید

  •  پس از خیساندن، برنج را آبکش کنید و در قابلمه ای مناسب بریزید.
  •  به میزان ۶ پیمانه آب به برنج اضافه کنید. میزان آب باید به اندازه ای باشد که سطح برنج را بپوشاند.
  • یک قاشق چایخوری نمک به آب اضافه کنید.
  • قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید.
  • پس از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج به آرامی پخته شود.
  • هر چند دقیقه یک بار برنج را هم بزنید تا ته نگیرد.
  • پس از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، برنج آماده آبکشی است.
  • پس از آبکشی، برنج را در قابلمه ای مناسب بریزید و در آن را ببندید.
  • قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید برنج دم بکشد.
  • پس از حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه، برنج دم کشیده و آماده سرو است.

برای خرید برنج ایرانی با ما در تماس باشید!

نکات:

  • برای پخت برنج ، بهتر است از برنج تازه و مرغوب استفاده کنید.
  • مدت زمان پخت برنج بسته به نوع برنج و کیفیت آن متفاوت است.
  • اگر برنج را بیش از حد بپزید، نرم و شفته می شود.

برای پخت برنج ایرانی، می توانید از روش کته نیز استفاده کنید. در این روش، برنج و آب و نمک را با هم در قابلمه ای مناسب ریخته و روی حرارت زیاد قرار می دهید تا آب به جوش آید. سپس حرارت را کم کرده و اجازه می دهید برنج با آب خود پخته شود.

در قیاس با برنج هاشمی و طارم، برنج عنبربو نیاز به زمان پخت کمتری دارد. عده ای معتقدند برنج عنبربو را نمیتوان در حجم بالا برای رستوران ها و مجالسی به صورت مجلسی پخت و همیشه امکان شفته شدنش وجود دارد.
در مقالات آینده میخوانیم:
  • پیش بینی قیمت برنج در سال ۱۴۰۳
  • قیمت خرید انواع برنج ایرانی
  • آیا قیمت برنج افزایش می یابد؟
  • قیمت برنج طارم هاشمی برای خرید عمده و خرده
  • مقایسه قیمت انواع برنج ایرانی و هندی

مقالات مرتبط

برنجبار، مرجع قیمت انواع برنج در ایران