مجله برنجبار

پرفـــروش ترین برنج ها

برنج های اقتصادی

خرید انواع برنج شیرودی | برنج درجه یک و ممتاز

خرید انواع برنج شیرودی | برنج درجه یک و ممتاز را در این مقاله مورد کنکاش قرار می دهیم.

دسته بندی برنج بر اساس رنگ

گونه های متنوعی از برنج در دنیا کشت می شود. شایر برایتان جالب باشد که بدانید برنج غذای بیشتر از نیمی از مردم دنیا است. برنج را می توان بر اساس فاکتور های مختلفی دسته بندی نمود، از جمله بر اساس رنگ آن های.

رنگ دانه های برنج بر اساس آنتوسیانین آن می باشد. آنتوسیانین ها رنگدانههایی است که به گیاهان رنگ می دهند. آنتوسیانین ها خواص آنتی اکسیدان دارند.  از این رو می تواند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک کند.

این دسته بندی بر اساس رنگ برنج به صورت زیر می باشد.

  1. برنج سفید (White rice):   این برنج که کمترین میزان آنتوسیانین را دارد. وقتی از دانه برنج کامل  پوسته، سبوس و جوانه آن جدا شود، برنج سفید بدست می آید که طعم آن نسبتا خنثی و رنگ ان سفید شفاف است. برنج سفید متداول ترین نوع برنج مصرفی در دنیا است.
  2. برنج قهوه ای(Brown rice):  این برنج، همان برنج کامل است که تنها پوسته خارجی آن جدا شده است.  یعنی سبوس و جوانه آن باقی مانده است. از این رو برنج قهوه ای  شامل تمام مواد مغذی موجود در دانه برنج کامل است. این مواد مغذی شامل  فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان ها می باشد. رنگ برنج قهوه ای همان گونه که از نام ان نیز پیداست،  رنگ قهوه ای روشن یا تیره است و دارای طعمی آجیلی است. میزان آنتوسیانین برنج قهوه ای به نسبت برنج سفید بیشتر است.
  3. برنج سیاه (Black rice): این برنج دارای رنگ
    بنفش تیره است که به سیاهی می زند. برنج سیاه حالت چسبنده دارد و داری طعم نزدیک به شیرین دارد. برنج سیاه حاوی آنتوسیانین زیادی می باشد.
  4. برنج قرمز (Red rice) :  رنگ این برنج قرمز روشن یا تیره است و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد.

انواع برنج

انواع برنج پرمحصول ایرانی

منظور از تولید برنج پرمحصول، میزان و وزن برداشت شده برنج در واحد سطح می باشد. بعضی گونه ها نسبت به دیگر نمونه ها موقع برداشت، بهره دهی بیشتری دارند. این موضوع موجب می شود که به عنوان برنج پرمحصول شناخته شوند. حجم برداشت انواع برنج پرمحصول نسبت به برنج های بومی تا دو یا سه برابر هم می رسد. بعضی از معروف ترین برنج های پرمحصول شامل اقلام زیر هستند:

 

  •  برنج فجر
  • برنج شیرودی
  •  برنج ندا

برنج ایرانی
انواع برنج پرمحصول ایرانی البته بیشتر از این ها هستند. اما این سه نوع مذکور هواخواهان بیشتری دارند. اگر بخواهیم از جهت مقدار باردهی، برنج های معروف را رتبه بندی کنیم به ترتیب زیر می رسیم:

  • برنج فجر
  • برنج شیرودی
  • برنج ندا
  • برنج صدری
  • برنج کشت دوم
  • برنج هاشمی
  • برنج طارم

برنج پرمحصول شیرودی در این میان از کیفیت متوسط، پخت عالی و عطر خوبی برخوردار است و به علت قیمت پایین مورد استقبال بسیاری از مردم قرار می گیرد.

تفاوت برنج گیلان با مازندران – خرید انواع برنج شیرودی

خریدارن برنج بومی ممکن است این سؤال برایشان پیش بیاید که برنج گیلان بهتر است یا برنج مازندران و کلاً کدام برنج بهتر است؟ این سؤال جواب سرراستی ندارد. زیرا برتری برنج گیلان و مازندران نسبت به هم بیشتر از آنکه به کیفیت برنج مربوط باشد به ذائقه و سلیقه خریدار وابسته است.

یکی ممکن است به میزان قد کشیدن برنج بعد از پخت اهمیت بیشتری بدهد و دیگری ممکن است به عطر برنج، طعم، پخت آسان و عنصر دیگری حساسیت بیشتری داشته باشد. هر دو نوع برنج های گیلان و مازندران از برنج های ممتاز کشورمان هستند.

استان مازندران به خاطر نواحی کوهستان و جلگه ای توأمانش بستر مناسبی برای کشت انواع برنج های طبع گرم و سرد می باشد. و علاوه بر برنج کشت اول یعنی فروردین تا تیر، کشت دوم یعنی مرداد تا آبان هم در این استان صورت می گیرد. در مازندران انواع برنج بومی طارم، هاشمی، بینام و غیره تولید می شود و ارقام پرمحصول فجر، شیرودی نیز در مناطق کوهستانی به عمل می آید.

از طرفی گیلان نیز به دلیل مناطق دره ای و جلگه ای وسیعش امکان کشت برنج های سرد و گرم را دارد. کشاورزان گیلانی چون آقای هاشمی و آقای علی کاظمی نیز همواره درصدد کشف گونه های جدید و بهبود کیفیت برنج بوده اند و توانسته اند برنج های هاشمی و علی کاظمی را به نام خود ثبت کنند.

در گیلان نیز انواع برنج هاشمی، طارم، علی کاظمی و پرمحصول چون فجر تولید می شود. شاید تنها فرق برنج گیلان و مازندران درمورد کشت اول و دوم صدق کند که در گیلان به خاطر سرمای زودرس، امکان کشت دوم برنج وجود ندارد.

برای خرید انواع برنج شیرودی با ما در تماس باشید!

کیفیت برنج شیرودی نسبت به سایر برنج های پرمحصول

برنج شیرودی از نظر کارشناسان از کیفیت پخت عالی و طعم و عطر خوبی برخوردار است و پختش بسیار شبیه پخت برنج هاشمی است. درواقع همین پخت برنج شیرودی است که آن را میان برنج های پرمحصول خواستنی کرده است.

دانه های این برنج در حین پخت، عالی قد می کشند و بعد از پخت طولشان 13 میلی متر است که به سفره های ما ظاهری بسیار دلپذیر می بخشند. با وجود اینکه برنج شیرودی نسبت به برنج فجر از عطر و طعم کمتری برخوردار است اما خصیصه قد کشیدنش این ضعف را جبران می کند و به خاطر فراوانی اش در بازار، قیمتش نیز از برنج فجر ارزان تر است.

کلاً کیفیت برنج شیرودی نسبت به سایر برنج های پرمحصول مثل فجر و ندا در درجه متوسط قرار می گیرد.

برنج شیرودی

برنج شیرودی خوشپخت بر سفره

برنج شیرودی به خاطر پخت عالی و عطر و طعم خوبش می تواند زینت بخش سفره های ما باشد. مطمئناً وقتی بر سر سفره می نشینید با دیدن برنج دان دان و بلند در دیس همراه خورشت معطر و لذیذ دلتان ضعف می رود. شکل و ظاهر برنج شیرودی خوشپخت بر سفره، فاکتور کم اهمیتی نیست و می تواند به یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب و خرید برنج مصرفی خانه یا خرید عمده برای ادارات و رستوران ها و مجالس تبدیل شود.

قیمت برنج شیرودی گیلان 1401

برنج شیرودی گیلان نیز در شهر آستانه اشرفیه و دیگر نقاط گیلان کشت می شود و با توجه به محل پرورش، کیفیت های گوناگونی دارد.

برنج درجه یک و ممتاز آستانه اشرفیه از طعم و عطری عالی برخوردار است. مطمئنا برنج شیرودی 1401 که برنج کهنه محسوب می شود با قیمت پایین تری در بازار و فروشگاه های زنجیره ای و اینترنتی ارائه می شود. برنج کهنه هم از مزایایی برخوردار است. مثلاً برنج کهنه سفت تر است و به هیچ وجه شفته نمی شود و بنابراین می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

استفاده از برنج شیرودی 1401 در مهمانی ها و مجالس می تواند بسیار به صرفه باشد و ظاهر دلنشینی به مجالس شما ببخشد. قیمت برنج شیرودی گیلان 1401 را از سایت های باسلام و دیجی کالا و برنجبار جویا شوید و بهترین خرید ممکن را انجام دهید.

قیمت برنج شیرودی مازندران امروز

برنج شیرودی مازندران که در نوع خود بهترین است نسبت به برنج فجر و برنج های بومی قیمت پایین تری دارد. قیمت خرید برنج شیرودی در بازار به المان های مختلفی وابسته است. هرساله بعد از برداشت برنج های بومی و تعیین قیمت آن ها در بازار، قیمت برنج در نمونه های پرمحصول نیز مشخص می گردد. میزان عرضه و تقاضا برای همه برنج ها در تعیین قیمت آن ها تأثیرگذار است.

قیمت برنج شیرودی مازندران در بازار امروز تهران و شهرستان ها به صورت عمده 42,000 تومان می باشد ولی به صورت بسته بندی و اوزان گوناگون در بازه قیمتی گسترده ای از 32,000 تومان تا 60,000 به فروش می رسد. قیمت برنج شیرودی عطری که یک برنج درجه یک و ممتاز می باشد و نسبت به همتایان خود عطر و بوی بیشتری دارد، مسلماً بیشتر است.

قیمت برنج شیرودی 1402 در تهران

قیمت خرید انواع برنج شیرودی اعلا در بازار و مجموعه های فروش اینترنتی مستقر در تهران بسیار متغیر است.

انواع برنج شیرودی اعلا و ممتاز در این سایت ها با عناوین مختلف عرضه می شود. مثلاً سایت باسلام برنج شیرودی را با عنوان هایی مثل برنج شیرودی اعلا شمال امساله، برنج شیرودی درجه یک نمونه محصول گیلان، برنج شیرودی فوق اعلا، برنج شیرودی شمال درجه 1 و خالص و غیره در رنج قیمت وسیعی ارائه می دهد که تا برنج مورد نظر خریداری و مصرف نشود نمی توان مقایسه صحیحی انجام داد.

قیمت برنج شیرودی 1402 در تهران را می توانید از سایت برنجبار بپرسید و برای خرید عمده به صورت حضوری اقدام کنید تا با عطر و شکل و کیفیت برنج مورد نظر آشنا شوید.

خرید برنج شیرودی عمده – برنجبار

قیمت برنج فجر و شیرودی در مجموعه بازرگانی برنجبار از بهترین و مناسبترین قیمت های ارائه شده در خرید عمده می باشد که با توجه به تخصص این مجموعه بر خرید و فروش و کنترل کیفیت محصول، می تواند خرید ناب و مطمئنی را برای شما خریداران عزیز رقم بزند.

قیمت خرید برنج شیرودی استخوانی و برنج درجه یک و ممتاز شیرودی را از سایت برنجبار استعلام نمایید و با قیمت همین برنج در سایت های دیگر مقایسه نمایید. مطمئنا حضور شما در دفتر مجموعه و آشنایی با انواع برنج عرضه شده در این مجموعه می تواند برای خرید شما کمک شایانی باشد.

 

برای خرید انواع برنج شیرودی با همکاران ما در تماس باشید!

قیمت برنج ده کیلویی شیرودی در دیجی کالا

در دیجی کالا انواع برنج ایرانی و خارجی به فروش می رسد. معمولا برنج در کیسه های ۵ کیلویی و ۱۰ کیلویی در پلت فرم های آنلاین مانند دیجی کالا، باسلام، ترب، کاسپین، برنج تو و گیلانیو به فروش می رسد.

البته برخی از برند های معروف مانند گلستان در اوزان کمتر مانند یک کیلویی، ۲.۳ کیلوگرمی و ۴.۵ کیلوگرمی نیز برنج به فروش می رسانند.  قیمت برنج ده کیلویی شیرودی در دیجی کالا برای برخی از برند های معروف به شرح زیر است :

  • برنج هایلی شیرودی 

کیسه ده کیلویی، قیمت: ۶۲۲ هزار تومان

  • برنج شیرودی فریدونکنار رمضان ربیعی

کیسه ده کیلویی، قیمت: ناموجود

  • برنج شیرودی فریدونکنار باران

کیسه ده کیلویی، قیمت:  ناموجود

  • برنج شیرودی هانی

کیسه ده کیلویی، قیمت: ناموجود

  • برنج شیرودی مهماندوست

کیسه ده کیلویی، قیمت:  ناموجود

  • برنج شیرودی برنج تو

کیسه ده کیلویی، قیمت: ۵۷۹ هزار تومان

  • برنج شیرودی تالش زرین برکت

کیسه ده کیلویی، قیمت: ۶۰۰ هزار تومان

  • برنج شیرودی آقا میر

کیسه ده کیلویی، قیمت: ۷۳۵ هزار تومان

  • برنج شیرودی دانه بلند مهمان نواز

کیسه ده کیلویی، قیمت:  ۶۰۰ هزار تومان

  • برنج شیرودی رازآوران

کیسه ده کیلویی، قیمت:  ۹۱۰ کیلوگرم

  • برنج شیرودی برکت

کیسه ده کیلویی، قیمت: ۶۲۰ هزار تومان

خرید انواع برنج شیرودی

محافظت از برنج در برابر شپشک

مطمئناً شما نیز در طول عمر خود بارها با مسئله وجود شپشک در برنج مواجه شده اید. برنج ایرانی به دلیل عدم دریافت مواد نگهدارنده با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. اما شپشک چیست و چطور می شود با آن مبارزه نمود؟

شپشک همان حشره برنج است که به بسیاری از غلات حمله می کند و در آنها سوراخهایی ایجاد می کند و در مغز برنج تخم گذاری می کند. اگر در طی هر کدام از مراحل تولید برنج یک تخم شپشک روی برنج بنشیند به زودی در شرایط مطلوب رشد خودش، تکثیر می شود. دو عامل رطوبت و گرما در رشد و تکثیر برنج بسیار مؤثرند.

در صورت مشاهده شپشک در برنج می توانید برای نابودسازی آن از پودر نعناع خشک استفاده کنید. پودر را درون کیسه های پارچه ای بریزید و لابه لای برنج قرار دهید. یا لابه لای آن برگ بو، میخک، قرص سیر یا گوگرد کبریت بگذارید.

توصیه می کنیم از قرص برنج اسفاده نکنید زیرا مضراتش از فوایدش بیشتر است. همچنین می توانید برنج را همراه ظرف در فریزر قرار دهید و بعد از پنج روز بیرون آورده و استفاده کنید.

برنج شیرودی و پخت شیر برنج ساده و خوشمزه

شیربرنج یک غذای ساده و مقوی است که به راحتی تهیه می شود و ماده اصلی اش برنج می باشد. استفاده از برنج در شیر برنج می تواند کدبانوی خانه را بر آن دارد که مناسبترین برنج را برای تهیه شیربرنج در نظر بگیرد.

شاید بهترین برنج برای پخت شیر برنج ساده و خوشمزه، برنج نیم دانه باشد که به راحتی له می شود. اما برنج شیرودی نیز به دلیل ایجاد حجم زیاد بعد از پخت و قیمت برنج شیرودی در بازار می تواند گزینه مناسبی در این زمینه باشد. به خصوص برنج لاشه شیرودی که قیمتش باز هم پایین تر و پختش آسان تر است. در تهیه شیر برنج برای 4 نفر به مواد زیر نیاز دارید:

  •  برنج: 2 پیمانه
  • شیر: 1 لیتر
  •  آب: 2 لیتر
  •  نمک: نصف قاشق چای خوری
  •  پودر هل: 1 قاشق مرباخوری
  • شکر: 8 قاشق غذاخوری
  • گلاب: یک سوم پیمانه
  •  خامه: 3 قاشق غذاخوری

برای تهیه شیربرنج، برنج را در آب می جوشانید تا کاملا شفته و له شود و آبش تبخیر شود. سپس شیر و خامه را اضافه می کنید و هم می زنید تا بجوشد و سپس شکر و پودر هل را می افزایید. بعد از این مرحله شیربرنج به مدت یک تا یک و نیم ساعت باید با شعله پایین بپزد و در آخر گلاب را به آن اضافه می کنید. شیربرنج ساده و خوشمزه آماده است.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ – برنجبار

برای تهیه زرشک پلو با مرغ ساده و مجلسی بنا به ذائقه، روش های گوناگونی وجود دارد. فوت و فن زرشک پلو با مرغ را در اینجا با شما در میان می گذاریم. برای یادگیری طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده خانگی برای 4 نفر به مواد زیر احتیاج دارید:

  1.  برنج، 4 پیمانه
  2. مرغ، 4 تکه
  3. زرشک، 4 قاشق غذاخوری سرپر – برای خرید زرشک پفکی اعلا به سایت زرشک آبرام مراجعه کنید!
  4. زعفران، به مقدار دلخواه
  5. پیاز بزرگ، 1 عدد
  6. فلفل دلمه ای، 1 عدد
  7. آب پرتقال، یک لیوان
  8. آب لیمو، یک قاشق غذاخوری
  9. نمک و فلفل و زرچوبه، به مقدار دلخواه
  10. رب گوجه، 3 قاشق غذاخوری سرپر
  11. روغن مایع
  • زعفران را کوبیده و در مقدار کمی آب روی شعله بگذارید و نزدیک جوش خوردن بردارید.
  • برنج را آبکش کنید و قبل از دم گذاشتن، رویش را با دو سوم از آب زعفران بپوشانید.
  • در تابه ای پیاز خرد شده و فلفل دلمه ای خلالی را تفت دهید. رنگشان که عوض شد، تکه های مرغ را به تابه اضافه کنید و زردچوبه و فلفل بزنید و این رو و آن رو کنید تا سطحش حسابی بپزد.
  • در تابه دیگری رب گوجه را سرخ کنید و رب را به تابه اول اضافه نمایید.
  • روی مواد نمک بپاشید و آب پرتقال را رویش بریزید.
  • رب و آب پرتقال را به طور همسان در تابه پخش کنید و باقی آب زعفران را هم به آن اضافه کنید.
  • یک سوم لیوان آب هم بیفزایید. وقتی شروع به جوشیدن کرد، در تابه را بگذارید و شعله را پایین بیاورید و بگذارید نیم ساعت تا 45 دقیقه بپزد.
  • زرشک را یک ربع بگذارید در آب خیس بخورد و بعد کمی در تابه تفت دهید. مواظب باشید که زرشک را زود بردارید تا طعمش را از دست ندهد.
  • موقع کشیدن غذا، پس از کشیدن برنج در دیس روی برنج را با زرشک تزیین کنید.
  • برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی می توانید از تکه های پخته هویج هم برای تزیین برنج استفاده کنید. زرشک پلو با مرغ دونفره به نصف این مواد نیاز دارد و باقی قضایا به همان صورت مذکور است. البته در مصرف روزمره گاهی مرغ را ریش ریش می کنند و با پلو مخلوط می کنند.

موضوعات مقالات آینده

  • خرید برنج شیرودی دولتی
  • قیمت خرید برنج شیرودی تنظیم بازار
  • قیمت خرید برنج شیرودی گیلان
  • قیمت خرید برنج ندا در بازار تهران

 

 

 

مقالات مرتبط

برنجبار، مرجع قیمت انواع برنج در ایران